شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

اينترنت پاک ايران الگويي براي همه کشورها

اينترنت پرسرعت

دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۸:۰۰


آنچه که امروزه در اينترنت در حال وقوع است، جزو ماهيت اصلي آن نيست و به همين دليل يکي از برنامه‌هاي اصلي "اينترنت پاک" آن است که پايه اوليه اين شبکه بايد فارغ از کسب و کارهاي کثيف باشد. تعريفي که مسوولان کشور از اينترنت پاک دارند فقط اسلامي بودن آن نيست بلکه انساني بودن آن است، يعني مباحثي که انسان را به جايگاه والايي که دارد، هدايت کند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اشاعه فرهنگ ايراني و اسلامي به ظرفيت‌سازي‌هايي نيازمند است تا بعد از به دست آمدن نتايج مورد نظر بتوان از ظرفيت‌هاي ديگر کشورها نيز بهره برد.

کشور ما از وقتي که موضوع اينترنت پاک را مطرح کرده و براي تحقق چنين هدفي برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي را انجام داده است. اين طرح مي‌خواهد بگويد کسي که خواهان محيطي کاملا سالم و پاک براي استفاده فرزندش از اينترنت است، با هر دين و مذهبي مي‌تواند از آن استفاده کند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقد است که اينترنت پاک مراقب خواهد بود تا تنها محتواي مفيد و پاک در فضاي اينترنت توسعه پيدا کند و شبکه ملي اطلاعات با کنترل‌هايي به اينترنت پاک تبديل مي‌شود که مي‌تواند الگويي براي تمامي کشورهايي باشد که از فضاي پرخطر اينترنت رنج مي‌برند.

رضا تقي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، درباره تعامل اينترنت پاک و شبکه ملي اطلاعات اظهار کرده بود: مسلم است وقتي شبکه‌اي داخلي با عنوان شبکه ملي اطلاعات داشته باشيم، تمامي محتوا و اطلاعات قرار گرفته برروي آن تحت کنترل بيش‌تري خواهد بود.

به گفته او مي‌توان ‌برروي شبکه ملي اطلاعات از ورود هرگونه اطلاعات ناسالم جلوگيري کرد؛ وقتي کليه اطلاعات و محتوا با اين شيوه نظارت شود، در پايان اينترنت داخلي محقق مي‌شود که از تمامي مباحث غيرمفيد و ناپاک خالي است.

وزير ارتباطات اميدوار است به سمتي حرکت کنيم که صادرکننده محتواي سالم و پاک بر بستر اينترنت باشيم و الگويي براي ساير کشورها که امروز از وجود محتواي پرخطر اينترنت رنج مي‌برند.

ايران اولين کشوري که قرار است اينترنت پاک را اجرايي کند اما ظاهرا بسياري از کشورها از اين ايده استقبال کرده‌اند. به ويژه کشورهاي مسلمان مانند مالزي و کشورهاي حوزه خليج فارس تمايل خود را براي اجرايي کردن اينترنت پاک در کشورشان اعلام کرده‌اند

با اين وجود اميد مي‌رود بتوانيم گوي سبقت را از ديگر کشورها براي عملياتي کردن اينترنت پاک برباييم اما کارشناسان مي‌گويند در اين مسير و در شرايطي که هنوز جزييات طرح اينترنت پاک آنطور که بايد اطلاع‌رساني و مشخص نشده، دعوت از ديگران همچون مالزي براي تحقق اين ايده، جاي چند سوال دارد؛ مثل اينکه ايده‌اي که هنوز در مراحل اوليه پرورش است، به چه نحوي قابليت فراگيري و پياده‌سازي در چندين نقطه را خواهد داشت؟

اما از طرف ديگر نيز بديهي است که تحقق اين هدف مي‌تواند پيوندي بين عقايد واحد به وجود آورد و به قولي جريان‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي راه بيندازد.

در هر حال توليد محتواي سالم و مؤثر براي پايداري و الگوسازي به برنامه‌اي منسجم و همتي همگاني نياز دارد تا مردم با علم بر اينکه اين رويه به نفع خودشان است، داوطلبانه آستين‌ها را بالا بزنند و وارد ميدان شوند.

در نتيجه اجراي موفقيت‌آميز اينترنت پاک، به يک طوفان فکري نياز دارد تا نظرات مختلف در اين زمينه جمع‌آوري شود و بتوان مباحث خوبي از درون آن درآورد.

به عقيده کارشناسان، راهکاري که مي‌تواند توجه و اقبال بيش‌تر مردم را به ارمغان آورد اين است که آن‌ها را در جريان برنامه‌ها و اقدامات قرار دهيم به گونه‌اي که بتوانند خود را در کار سهيم بدانند و در آنصورت است که مي‌توانيم از ميان تمامي نقاط نظرات بهترين‌ها را برگزينيم؛ البته وزير ارتباطات درباره استفاده از مشارکت عمومي در اين طرح سخناني گفته اما هنوز جزييات و زمان آن مشخص نشده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو